Skoleåret 2024-2025 kan elevene på 8.trinn velge mellom følgende valgfag:
- Fysisk aktivitet
- Produksjon for scene
- Produksjon av varer og tjenester
- Innsats for Bentsebrua
- Design og redesign
Fysisk aktivitet og helse handler om å stimulere til bevegelsesglede og interesse for fysisk aktivitet og kosthold som grunnlag for en helsefremmende livsstil. Gjennom varierte fysiske aktiviteter, alene og sammen med andre, skal elevene kunne oppleve mestring. Faget skal gjøre elevene kjent med aktiviteter som kan motivere dem til en fysisk aktiv livsstil og til å velge et helsefremmende kosthold også videre i livet.
Design og redesign handler om at elevene skal få erfaringer med ulike design- og håndverksteknikker og materialer. Gjennom idéutvikling og praktisk arbeid i verksted kan elevene utvikle skaperglede, utholdenhet, selvinnsikt og kritisk tankegang. Ved å utforske hvordan produkter skapes, vil elevene kunne reflektere over miljøutfordringer og konsekvenser av overforbruk i samfunnet.
Produksjon for scene handler om å gi elevene erfaring med scenisk produksjon. Gjennom faget skal elevene få erfaring med de ulike delene i en scenisk produksjon, fra planlegging til ferdig produkt. Elevene skal også få kulturopplevelser og utforske ulike kunstneriske uttrykk. Faget skal bidra til at elevene utfordrer og utvikler sine ferdigheter faglig og sosialt gjennom kunstnerisk samarbeid og samspill. Kreativitet og engasjement er egenskaper samfunnet og arbeidslivet vil ha behov for i framtiden.
Utvikling av produkter og tjenester handler om at elevene skal få praktisk erfaring med innovasjon, og at de skal bli rustet til å møte utfordringer gjennom å drive en bedrift. Faget skal bidra til at de erfarer hvordan de kan være en ressurs i videre utdanning og arbeidsliv. Faget skal videre bidra til at elevene utvikler kompetanse innenfor bærekraftig innovasjon.
Innsats for andre handler om å gi elevene praktisk erfaring med frivillig arbeid og mulighet til å gjøre noe for andre og bidra til fellesskapet. Faget skal bidra til at elevene blir bevisste på frivillighet som en sosial verdiskaper, og til at den enkelte kan være en aktiv medborger som bidrar til et inkluderende samfunn. Gjennom opplæringen kan elevene bygge nettverk, utvikle ansvarlighet og få relevant erfaring for et framtidig arbeidsliv.
Elevene velger valgfag i løpet av de første skoleukene hvert år på ungdomsskolen.
Elevene får standpunktkarakter i valgfaget hvert år, men valgfagene er ikke eksamensfag.
Fremmedspråk, fordypning eller arbeidslivsfag på 8. til 10. trinn:
Elevene på 8. til 10. trinn skal ha opplæring i et fremmedspråk, fordypning i norsk eller opplæring i arbeidslivsfag. Skoleåret 2024-2025 tilbyr Bentesbrua skole opplæring i fransk og spansk som fremmedspråk.
Arbeidslivsfag er et sentralt fag for å bidra til at elevene får praktisk erfaring med å løse arbeidsoppdrag i et arbeidsfellesskap. Faget skal bidra til at elevene deltar i verdiskaping gjennom å levere tjenester og produkter både internt på skolen og for eksterne oppdragsgivere. Faget skal gi elevene mulighet til å glede seg over å kunne skape noe. Arbeidslivsfag legger til rette for entreprenørskap i skolen og samarbeid med lokale bedrifter.
Fremmedspråk handler om å forstå og bli forstått. Faget skal bidra til å fremme elevenes personlige utvikling og legge til rette for at de kan samhandle med og oppleve glede i møte med andre mennesker og kulturer. I en globalisert verden har vi behov for å kommunisere på flere språk. Formell og uformell kommunikasjon lokalt, nasjonalt og internasjonalt krever språkkunnskaper og kunnskap om andre kulturer og levesett. Dette gjelder ikke minst i studier og i arbeidslivet. Faget kan bidra til å utvikle elevenes interkulturelle forståelse.
Fordypning i norsk er et fag som skal gi elevene mulighet til å utforske språk og tekster. Faget skal inspirere til praktisk og kreativ bruk av språk i egne tekster. Et vidt spekter av tekster i forskjellige medier skal være utgangspunkt for arbeid i faget. Fordypningen skal legge til rette for utforskende læringsaktiviteter med utgangspunkt i elevenes egne interesser, og den skal fremme innsikt i og kritisk vurdering av hvordan teknologi og digitale medier påvirker språk og tekst. Faget skal forberede elevene på et arbeidsliv som stiller krav om digital kompetanse og variert språklig kommunikasjon.
Elevene skal ha det faget de velger, fra 8. til 10. trinn. De kan likevel bytte fag det første halvåret i samråd med skolen. Skolen kan godkjenne fagbytter på et senere tidspunkt dersom særlige grunner tilsier det.
Fremmedspråk, fordypning i norsk og arbeidslivsfag er eksamensfag elevene kan trekkes opp til ved muntlig eksamen på 10.trinn.